Fem orealistiska förväntningar på barn med adhd

  1. Stå stilla, sluta hoppa och sluta pilla! Kommer inte att hända. Att bli arg och säga åt dem att sluta kommer inte att hjälpa. Barn med adhd går på högvarv och kommer inte att sakta ner. Ge dem något att pilla med istället.
  2. Följa instruktioner med flera steg. Barn med adhd har svårt att följa instruktioner som innehåller flera uppgifter. ”Gå och hämta saxen, klipp ut figuren, färglägg den och skriv ditt namn”. Om du vill att barnet ska lyckas ge dem en uppgift åt gången: ”Hämta saxen och berätta för mig när du gjort det”. Det kommer att göra att de lyckas oftare med sina uppgifter och du kommer att bli mindre frustrerad.
  3. Vara lika uppmärksamma på allt. En del vuxna är tveksamma till om barn med adhd verkligen har problem med att koncentrera sig eftersom de kan fokusera så bra på saker de tycker är roligt medan en tiominuters läxa kan innebära ett mindre krig. Och det stämmer men det innebär inte att vi vuxna blir manipulerade. Och det innebär inte heller att barnen är lata. Vi har alla olika lätt/svårt att koncentrera oss beroende på hur intressant vi tycker uppgiften är. Barn med adhd har svårt att stänga av alla distraktioner runt omkring. När uppgiften är ointressant så blir den kampen galet svår.
  4. Dämpa dig och sänk rösten! Hur många gånger säger vi inte ”sänk rösten!” eller ”lugna ner dig”. Barn med adhd har inte ett eget reglage för hur högt de pratar eller med vilken energi de rör sig. Att bli arg för att de studsar omkring precis efter du har sagt åt dem att låta bli kommer inte att hjälpa.
    Ge dem en extern volymkontroll istället t ex 1-10. Säg att de ska prata på 5. När de blir för högljudda berätta vilken nivå de ligger på ”Nu pratar du i nivå 8, var snäll och sänk till 5”.
  5. Lyssna när du ropar från ett annat rum. Har du ofta känt att barn med adhd verkar döva? Ropa inte instruktioner från ett annat rum. Gå fram till barnet och be dem avsluta det de gör innan du börjar prata t ex stänga av TV:n. Om du inte är säker på att de har hört, be dem upprepa vad du sagt.