Mamma! Jag hatar dig! [blogg]

Jag har en son som har adhd. Han är nio år och han är fantastisk. Vi har gjort en lång resa han och jag. Mött många utmaningar för att få en väl fungerande vardag. Vad det nu är. Antar att det är subjektivt. Kan mycket väl vara så att vår väl fungerande vardag är ett kaos för någon annan, vad vet jag. Hursomhelst så har jag lärt mig mycket av honom och av de situationer vi hamnat i under de här åren. Det har varit svårt ibland men det är en resa jag inte skulle ha velat vara utan.

Nu har han börjat skolan.  Innan var han superpeppad att börja skolan. Längtade till fyran vilket kändes fantastiskt. Inte självklart att han skulle ha känt så. Jag är mycket tacksam för det stöd och det bemötande skolan givit honom. Det har resulterat  i att han inte bara når kunskapsmålen utan också trivs i skolan.

Härom morgonen var han trött. Först var det jobbigt att gå upp. Sedan var det omöjligt att borsta tänderna. Och så ville han inte cykla som han brukar utan ha skjuts.

Varje krav gav ett utbrott  från han sida med kastade saker och svärord. Jag håller mig lugn. Tar honom varsamt i armen och leder honom  dit han ska. Servar med kläder. Guidar till toan. Till sist, när han inte får skjuts till skolan skriker han: Mamma, jag hatar dig! Jag cyklar till skolan varje JÄVLA dag, varför får jag inte skjuts idag!!!

Jag ser lugnt på honom och säger att det är nyttigt för kroppen att röra på sig. Men vi kan gå tillsammans. Jag följer dig till skolan. Jag ser hans ansikte mjukna. Han muttrar okej. Vi klär på oss. Jag hjälper honom med jackan.

Sedan går vi tillsammans till skolan. Han berättar om vilka lektioner han hoppas på idag. Och att i NTA så ska de få göra kemi. Han tycker att det verkar spännande. Vi pratar om att han går på mellanstadiet nu, sedan blir det högstadiet och sedan gymnasiet. Därefter högskola. Han vill lära sig om datorer och programmering.

Ett fantastiskt samtal.

Vi skiljs åt vid skolan där han får peka ut sin dörr in till fyran. Glad och lätt till sinnet lämnar han mig med ryggsäck och guppande lockar.

Jag tänker att jag är tacksam.

/Jill

Ps 1.Hur har du det i vardagen? Om du kämpar på så är du inte ensam. Vi är många föräldrar som gör vårt bästa för att få allt att funka. Vi kan inspirera varandra och lära av andra.  Jag har spelat in vår historia: Se ett klipp här. Klicka på watch promo.

 

Ps 2. Vill du ha inspiration för en väl fungerande vardag med barn med adhd? Prenumerera på nyhetsbrevet Funka med adhd!

 

Jobbigt med alla val? Det finns ett trick! [blogg]

Vi lever i ett samhälle där vi kan välja nästan allt utom våra föräldrar.  (I alla fall inte än.)  Alltifrån vem som ska besiktiga vår bil, transportera vårt näthandlade paket (varför?!) till viktiga saker som val av utbildning, skola och partner. Alla de här valen belastar oss.  Kanske ibland så mycket att vi inte har energi kvar till de val som faktiskt räknas. De som är viktiga på riktigt.

Vår hjärna är inte alls byggd för det här. Den vill ju helst att vi gör som vi brukar.  Jag har hört någonstans att 98 % av det vi gör på en dag är en vana. Om det är så låter det galet trist men det är möjligt att det stämmer.  Jag har insett att jag väljer aktivt att inte välja i flera sammanhang:

  • Jag går samma promenader med hundarna varje kväll. Ett fåtal vägar och alltid åt samma håll.
  • Jag väljer bort att vara planeringsgeneral när tjejgänget ska träffas. Jag säger ja till vad de än föreslår bara jag får träffa dem och inte behöva välja.
  • Jag äter samma frukost varje dag.
  • Jag har en träningskompis som planerar våra gympass. Allt jag behöver göra är att komma dit och göra jobbet. Inte välja övningar.

Så skönt att slippa påverka just detta. Men ibland måste jag välja fast jag inte vill och då har jag ofta grava väljsvårigheter.

  • Bestämma mat på restaurang. Svårt!
  • Bestämma och planera resmål på semestern. Galet svårt.
  • Välja tågtider till tjänsteresorna. Usch! Görs i sista stund med kniven på strupen.

Ja du fattar.

Men vissa val är mycket enklare att göra. De passerar selleritestet! För en del val kan vi förenkla. Tricket är att ha koll på sin värderade riktning. Vad är viktigt för mig i livet? Det kan vara inom föräldraskap, hälsa, vänskap, arbete, relationer, intressen och så vidare. Det är inte alltid vi har koll på eller har formulerat vad vi tycker är viktigt på riktigt. Ofta rullar livet på och det känns som om det sker helt av sig själv. Måndag blir fredag. Morgon blir kväll. Jobba, hämta barn, äta, sova.

Om du stannar upp och funderar på vad dina värderingar är så kan de fungera som vägledare för många val. Plötsligt är det en massa val som inte passar in och kan lättare väljas bort. Om jag tar mig själv som exempel. Jag tycker att det är viktigt att ta hand om min hälsa eftersom det är en viktig grund för att kunna vara sitt bästa jag. Utifrån det så är vissa val enkla att göra: Skapa tid för träning, skapa tid för promenader, skapa tid för reflektion, prioritera sömn. All den tid jag lägger på sådant här hade jag kunna välja att göra andra saker på. Men jag tänker som på flyget: Hjälp dig själv till en syrgasmask innan du hjälper ditt barn. Jag tänker att ju mer jag är i balans desto bättre klarar jag av min andra värderade riktning: att vara en förälder som försöker skapa goda förutsättningar för barnen att få tillgång till sina styrkor.

Det innebär inte att det alltid är lätt att följa min värderade riktning eller att jag alltid lyckas. Det innebär bara att det är lättare än om jag inte skulle ha inventerat och konstaterat vad som är viktigt för mig.

Har du koll på vad som är viktigt för dig? Det måste definieras utifrån en genuin känsla för vad som är viktigt för just dig. Det funkar inte att ta över någon annans värderingar. Eller ärva in samhällets värderingar. Då kommer det att skava.

Ha det fint!

Jill

Ps 1. Vill du ha inspiration för att vara ditt bästa jag? Anmäl dig till nyhetsbrevet Äg! Startar i september.

Ps 2.Termen selleritestet kommer från en fantastisk bok som heter Start with why av Simon Sinek. Tesen är att ett varumärke måste klara selleritestet. Det innebär att om ditt varumärke står för att äta hälsosamt och man  tittar ner i din varukorg och ser kakor, läsk, färdiglagad mat och så vidare så blir det svårt att förstå att du står för att äta hälsosamt. Men om man tittar ner i din varukorg och ser broccoli, selleri och soyamjölk så kommer man direkt se att vad du står för. Det vill säga att det är viktigt att företag lever upp till vad de säger är viktigt. Och det gäller ju inte bara företag. Det gäller ju oss också.

Kolla på Simon Sinek! Den här videon har visats över 33 miljoner gånger. Se den du också!

 

Simon Sinek: How great leaders inspire action

Jag har prioriterat och valt bort. Och vad hände då? [blogg]

Jag får ofta frågan hur jag hinner med allting. Är jag någon form av superwoman? Haha knappast, få av oss som har förmånen att få vara en riktig superhjälte 🙂 Tiden är ju väldigt demokratisk. Vi har alla 24 timmar oavsett vem vi är eller vad vi gör. Ofta känner jag att tiden må räcka till men min energi räcker inte till mer. Mitt huvud är trött. Orkar inte tänka mer. Så då gör jag inte mer. Jag har märkt (det här är nog ett ålderstecken men säg det inte till mig) att jag faktiskt behöver hushålla med min energi. Förr kunde jag köra på, planera in aktiviteter på dygnets alla timmar och det funkade.

Men nu känner jag alltså att jag blir trött och behöver vila. Återhämtning. Något som ger mig hjärnvila är kvällspromenaderna med hundarna. Jag går ut trött i knopp och kropp och kommer hem med ny energi. Ska visserligen sova då men det är ändå skönt att få gå ur stress och press ur kroppen varje kväll. Därför är hundarna en viktig friskfaktor. De gör att jag kommer ut i alla väder trots att soffan ser ensam ut och ropar efter mitt sällskap.

Men i år har jag också gjort en del aktiva prioriteringar för att få loss mer tid och energi. Det kändes väldigt skönt att fatta beslut om att avstå något och faktiskt vara nöjd med det. För att få ork och tid att bygga upp mitt entreprenörskap så har JAG AB fattat följande beslut:

  1. Dra ner på det ideella engagemanget. Jag var ordförande för en hundklubb och jag satt i styrelsen för en intresseförening. Jag avstod ordförandeskapet och intresseföreningen är inte aktuell längre.
  2. Jag ska inte tävla med mina hundar. Tävlingar är roliga och innebär krav på träning vilket också är roligt. Men just nu tar det mer energi än vad jag har. Så paus på det!
  3. Gå ner på deltid på mitt dagjobb för att få loss arbetstid på veckodagar. Det krävdes en tjänstledighet och jag är mycket tacksam att jag fick den möjligheten.
  4. Välja att träna, gå med hundarna och umgås med vänner före att städa huset. Vårt hem är ett slagfält. Och det få vara så ibland. Jag är bättre än mitt hem.
  5. Aktivt välja att inte ha dåligt samvete över sådant jag prioriterar bort, t ex trädgården. Jag väljer att acceptera att det inte är tillräckligt viktigt för mig och då får ambitionen vara därefter.

 

Och vad skönt det känns! Och vad hände? Grannarna har inte demonstrerat med plakat för att mina rabatter är orensade, inte en enda tävlingsarrangör har ringt upp och frågat varför jag inte är där och tävlar med hundarna, på jobbet får jag glada tillrop över min satsning, ingen har vägrat besöka oss pga stökig hall och hundklubben rullar på utmärkt utan min medverkan.  Ibland får man påminna sig själv om att inte överdriva sin egen betydelse. Det går att avstå saker och inga katastrofer verkar följa av det.

Sjukt skönt!

Hur har du det med dina prioriteringar? Berätta gärna! Det här är ett område där det behövs inspiration!

 

Ha det fint

Jill

Ps. Vill du ha inspiration för att vara den bästa versionen av dig själv? Anmäl dig till nyhetsbrevet Äg!  Startar i september!

 

Därför är jag tacksam för adhd:n [blogg]

Jag har aldrig varit en person som har varit särskilt förtjust i barn. Faktum är att jag var lite rädd för dem. De var så oberäkneliga och jag förstod aldrig hur jag skulle prata med dem. De verkade också skrika mest hela tiden, oavsett ålder. Därför tog det ju rätt många år innan jag ville ha barn. Jag fick mitt första fem dagar innan jag skulle fylla 31. Mina föräldrar var lite bekymrade över hur det skulle gå för mig att ta hand om en bebis. De sa till min man ”det är tur att hon har dig, du som vet hur man gör”. Och det var nog ganska sant. Sedan fick vi ett barn med adhd och då gällde det att lära sig snabbt. Att leva med barn med särskilda behov kan vara utmanande och jag kan ärligt säga att jag är en bättre person nu än innan jag fick barn. Ofta blir vi väl lite bättre människor när vi får barn men de utmaningar som vi mött och hanterat under de här åren har verkligen lärt mig en hel del. Om mig själv och om personligt ledarskap. För som förälder är man plötsligt oumbärlig för en annan människa. Och jag bestämde mig för att den här lilla människan förtjänade det bästa jag kunde uppbringa.

Några av lärdomarna:

  1. Jag har lärt mig att om jag äger problemet så äger jag också lösningen! Att jobba på det jag kan påverka och släppa det som ligger utanför min kontroll.
  2. Jag har behövt tagit ställning till vilken typ av förälder vill jag vara. Och jag har behövt ändrat mitt agerande i vardagen för att matcha det. Jag lyckas inte alltid men jag är väldigt nöjd de gånger jag gör det. Och de har blivit fler med tiden.
  3. Jag har lärt mig att hålla ut för det som är viktigt även när det känns jobbigt. Känslor som oro och ilska är viktiga men behöver inte bestämma vad jag ska göra.
  4. Jag har lärt mig att möta hårt med mjukt och att det ofta ger ett bättre resultat.
  5. Jag har insett att det är så lite vi vet om människors insida att vi inte ska döma enbart utifrån vad som händer på utsidan.

Så även om jag gjort fel många gånger och det har varit svårt och utmanande så skulle jag inte velat vara utan de här upplevelserna. De har gjort mig till en bättre version av mig själv. Fortfarande under utveckling men ändå bättre. Så stort tack för den möjligheten, älskade unge! Ett gladare och mer kreativt barn har jag inte kunnat önskat mig!

Till alla er andra, ha det fint!

Jill

 

Ps. Vill du ha inspiration för att vara ditt bästa jag? Anmäl dig till nyhetsbrevet Äg!  

Eller vill du ha inspiration för en väl fungerande vardag med barn med adhd? Anmäl dig till nyhetsbrevet Funka med adhd!

 

Inspirationskick för höstens arbete [föredrag]

Dags för planeringsdag eller kick off för höstens arbete? Varför inte ta in en föreläsning som kan ge din arbetsgrupp en skön och inspirerande start på terminen?

Alla tjänar på ett väl fungerande samarbete mellan hem och förskola: barnen, pedagogerna och föräldrarna. Men ibland är det svårt att få till. Jag ger mina bästa tips för ett väl fungerande samarbete i föreläsningen ”Kreativt samarbete mellan hem och förskola!”.

 

Välkommen att boka en inspirationskick!

jill@explain.se
070-799 82 29

 

Ps. 1 Vill du ha inspiration? Anmäl dig här till nyhetsbrevet Funka med adhd

 

Ps.2 Om du undrar vad andra har sagt om föredraget så kommer här några röster:

 

”Mycket bra distans och acceptans till funktionsnedsättningen. Tydliga och värmande och konkreta ’situation-beteende-konsekvens’ –händelser.”

” Jag fick mycket positiv feeling som jag hoppas man tar med sig.”

”Superduper intressant. Pratade med sådan inlevelse.”

”Bra föreläsning”

”Bra tips på hur man kan göra.”

”Härligt när personer som Jill som har egen erfarenhet vill och vågar berätta.”

Ett steg närmare mina mål [blogg]

Idag kom vi hem från en helgs campande i regnet. Det ösregnade verkligen i flera dagar. Barnen hade inget problem alls med att det regnade. Lika glada ändå att vara på camping. Husvagnen förvandlades till ett väldigt stort torkskåp och det hela gick rätt bra. Vi kom hem idag och packade ur kläder, mat och grejor.  Hur som helst så fanns det en massa skäl till varför jag inte skulle ut och springa den här kvällen. Kände mig lite trött och soffan såg väldigt ensam ut.

Jag gillar att sätta upp mål för mig själv.  Och ett mål som har hängt med under året är att träna 4 pass i veckan. Som träning räknas inte kvällspromenaderna med hundarna. De är som att borsta tänderna och man sätter ju inte mål för det. Och nu saknade jag ett pass, så jag drog på mig träningskläderna.

Det som fick ut mig var tanken på att även en långsam runda är bättre än ingen runda alls.

Den bästa träningen är ju den som blir av! Eftersom jag är en rätt risig löpare så brukar jag lyssna på poddar och ljudböcker när jag springer. Det är för att distrahera mig själv från mina egna tunga andetag och tankar om att antingen dö eller vila. Den här gången lyssnade jag på Framgångspodden med Alexander Pärleros som intervjuade Kalle Zackari Wahlström (du vet ”Gympaläraren” från SVT). Vilken fullträff! Han tränar mycket av den enkla anledningen att kroppen är gjord för att röra på sig och i dagens samhälle så ingår inte så mycket rörelse därför måste man träna. Han har inte fokus på att bli bättre utan bara på att anstränga kroppen varje dag. Och dissade det här med motivation också. Att vänta på att man ska vara motiverad. Fatta ett beslut om börja träna istället. Och keep it simple. Kalles tips var att börja med cirkelträning hemma: fem armhävningar, tio situps och femton benböj i tio varv så fort man kan. Och så har man börjat träna. Bara att göra, oavsett om man är motiverad eller inte.

Och jag tänker att så är det med allt som är viktigt för oss. Vi kan söka inspiration och kunskap för att lära oss hur vi ska göra men till slut finns det ingen återvändo. Det är bara att sätta igång. Men man kan ju göra som Kalle, börja enkelt. Du vet det därom att även en tusenmilaresa börjar med ett steg. Och det är ju en inspirerande tanke att om jag bara tar ett steg i rätt riktning så är jag på väg mot mitt mål.

Så nu är jag på väg med mitt företagande. Ett steg i taget. Idag har jag skickat iväg några e-böcker och berättat på fejjan och Linkedin att jag ska hålla fem föredrag den här hösten. Två är bokade och tre återstår att boka in för dem som vill ha en inspirationskick för ett gott samarbete mellan hem och skola. Jag har också beställt en bok som jag har stora förhoppningar på  🙂

Imorgon blir det något steg till.

Har du tagit något steg mot ditt mål på sistone? Eller kanske första frågan är, vad är dina mål? De flesta av oss har nämligen inte klart för oss vart vi är på väg, men det får bli ett resonemang för en annan gång.

 

Ha det fint!

 

Ps. Vill du ha inspiration att bli ditt bästa jag? Anmäl dig till nyhetsbrevet Äg!

Fem skäl varför du ska vara tacksam och visa det! [blogg]

Vi vet väl alla att missnöje sprider sig både snabbt och effektivt i en organisation. Det samma gäller faktiskt tacksamhet! Genom att visa tacksamhet kan ett positivt virus spridas istället. Man brukar ju säga att vi är varandras arbetsmiljö och det är inte bara en klyscha. Det är galet sant!

Varför just tacksamhet?

  1. Tacksamhet är den viktigaste grunden för att känna välbefinnande.
  2. Tacksamma personer är nöjdare med sitt liv och upplever mindre stress och nedstämdhet.
  3. Tacksamma personer har bättre sociala relationer, upplever större närhet och har bättre kvalitet i samspelet med andra.
  4. Tacksamhet smörjer det sociala samspelet i organisationen och det finns ett tydligt samband mellan upplevt socialt stöd och fysisk och mental hälsa.
  5. Tacksamma personer känner värdet av det de har fått och de är medvetna om givarens goda vilja. De känner därmed ett behov av att ge något tillbaka. Det ger upphov till en kedjereaktion av hjälp och ömsesidigt stöd.

Varför inte börja direkt? Skriv tre saker du är tacksam för varje dag. Hur lätt eller svårt det är att hitta saker att vara tacksamma för beror på vilka glasögon du har på dig. Du kommer att upptäcka vad du förväntar dig att upptäcka. Förväntar du dig positiva saker på jobbet (eller i livet) så kommer du att hitta mycket att sätta på listan. Har du ett mer negativt mindset så kan du få leta längre men de betyder inte att de inte finns där. Kanske behöver du sänka kraven för vad du tycker att du borde vara tacksam för?

Idag är jag tacksam för:

  1. Min son som kom hem och berättade att han lånat handskar på Coop för att plocka upp en massa skräp utanför på gräset och slängt det i soptunnan!
  2. Att jag kunde ta en långpromenad med en god vän och hundarna i solen på lunchen.
  3. Att min bok Hur får man det att funka? Inspiration för föräldrar och pedagoger blev klar e-bok idag!

Vad är du tacksam för idag?

 

Vill du ha mer inspiration i vardagen för att vara ditt bästa jag? Välkommen till nyhetsbrevet Äg!